Pärnu linnavaolikogu revisjonikomisjon teeb korralikku tööd linnavalitsuse töö kontrollimisel.

Kontrolliti muuhulgas kauaaegse linnasekretäri Tiina Roht koondamisega seonduvat ja tehti ettepanek avalduse esitamiseks Krim asja algatamiseks. 

Ühinen revisjonikomisjoni seisukohaga, linnasekretäri ametijuhendit muudeti, et anda linnasekretärile Tiina Roht pehme maandumine koos  koondamisel ettenähtud hävitistega. 

Mis oli eeldavaltTiina Roht lahkumise tegelik põhjus.

Tuletage meelde Reet Heldja dokumendi võltsimist.  Kes tegelikult oli selle võltsimise  eest vastutav - linnasekretär. Kes oleks pidanud kontrollima - linnasekretär. Nagu linnasekretär  T. Roht ise kirjutas polnud R. Heldjal dokumentide allkirjastamise õigustki.  Millist jama ja valesid linnasekretär riigiprokuratuurile kokku kirjutas, kuidas  püüdis võltsimist varjata ja õigustada.  Loomulikult on põhjendatud arvamus, et Tiina Roht lahkumine  oli seotud  riigiprokuraruuri  survega, koondamise ja ametijuhendi muutmisega pole sellel mingit  seost.  

Tutvu ka revisjonikomisjoni  materjalidega  

Seletuskiri ja eelnõu  https://edok.parnu.ee/public/index.aspx?itm=1911292    

Linnavalitsuse seisukoht  https://edok.parnu.ee/public/index.aspx?itm=1911294

Toon ära ka Pärnu linnavolikogu revisjonikomisjoni  2024 a töö aruande. 

Aruanne, Pärnu linnavolikogu revisjonikomisjoni tööst 2024. a.

16. jaanuaril 2025. a. 

Pärnu linnavolikogu revisjonikomisjon alustas aastat kolmeliikmelisena: Siimo Lopsik, komisjoni esimees, Priit Sutt, komisjoni aseesimees ja Olav Karulin komisjoni aktiivne liige. Komisjon on pidanud 2024 aastal 10 koosolekut, komisjoni töösse on kaastatud spetsialiste ja linnavalitsuse töötajaid, sh Pärnu linna sisekontroll.

Aasta alguses alustasime kontrolliülesannetega, mille käigus uurisime kvalifitseeritud pikajalise tööstaažiga töötajate lahkumist ja koondamisi linnavalitsuses. Peamine tähelepanu keskendus, 2023.a. rohkem kui 20 aastase kogemusega linnasekretär Tiina Roht’i koondamisega seonduvale.

Selle tarvis viisime läbi mitmeid vestlusi ja realiseerus see 18.10.2024.a. revisjonikomisjoni uurimistoimingute akti ja otsusega vastavalt Pärnu linna põhimääruses sätestatule. 

Linnavolikokku jõuab see lähimal ajal, kui järjekordselt volikogu esimees seda tagasi ei lükka. 

Esmalt olime kohtunud linna personalispetsialisti Kadi Pilisneriga, kes oli koondamise vormistaja ja jaanuari koosolekul kohtusime linnakantselei juristi Evelin Talvistega kes oli vastutanud juriidilise sisu eest. Veebruaris oli kokkusaamine linnasekretäri koondamiskäskkirja allkirjastaja, rahanduse abilinnapea Meelis Kukk’ega, kes vormistas koondamise vastutava linnapea, Romek Kosenkraniuse puhkuse ajal, kui abilinnapea oli linnapea ülesannetes. 

Märtsis kohtusime linnasekretär Tiina Roht’i koondamise tegeliku algatajaga linnapea Romek Kosenkraniusega. Vestlustest formeerus revisjoni otsus ja otsuse eelnõu vastavalt Pärnu linna põhimäärus §34 lg 10. 

Aprillis kohtusime linna sisekontrolöri Kirsti Soontaluga, kus vestlustest ilmnes mitu huvide konflikti linna sisekontrolli teostamise osas. Huvide konflikt ilmnes nii sisekontrolli teostamisel, linnavalitsuse tegevuse üle, kuna sisekontroll allub kõiges linnapea otsustele, keda ta ise peab ka samas kontrollima. 

Lisaks ilmnes huvide konflikt Pärnu Spordikeskuse töötajate pöördumise osas juhi, Maidu Laht, tegevuse kohta. Selles mitteametliku sisekontrolli teostaja kaebuste alla sattunud juhataja tegevuse osas oli ta ametisse määraja, abilinnapea Irina Talviste. Ilmnenud on, et vastuolulise sisekontrolli tagajärjel lahkusid töölt pikaajalised Pärnu spordijuhid, mitte töötajate kaebuste põhjustaja, uus allaasutuse juhataja.  

Maikuus kohtusime linnaaednik Anu Nurmesaluga ja juunikoosolekul kinnitasime linna majandusaasta aruande, Kohtudes abilinnapea Meelis Kukk’ga, Finantsjuht Eve Vihmaruga, Pearaamatupidaja Karin Holland’iga ja peatähelepanu oli sõltumatu välisaudiitori Kerle Lalin’ga vestlusel.

 Audiitori hinnang kinnitas aruande, kuid leiti ka vigu, kus poliitilised otsused oli varjanud linna finantsvarade tegelikku seisu, alandades selle linna krediidireitingut. 

Uue linnakoalitsiooni poolt kõrvale heidetud kolmanda silla projekt Luik oli veel finantsvaradena linna bilansis arvel summas 584000€ , kuigi selle tegelik väärtus oli 0 €.  

Sügis algas uue kontrolliülesande vestlustega, mis oli algatatud juba maikuus seoses Pärnu Spordikeskuse töötajate pöördumisega ametisoleva linnavalitsuse poole. 

Antud kontrolliülesanne oli tõsisem, kuna peale arupärimisi ja kontrolliülesande algatamist otsustas allasutuse juht Pärnu revisjonikomisjoni esimehe kui eraisiku vastu sisse anda tsiviilhagi nõudes enda nime solvatuna tundes mittevaralise kahju hüvitamist. Põhjus oli selles, et spordikeskuse töötajate pöördumine oli ametisoleva linnavalitsuse poolt salastatud ja märgitud anonüümkirjaks siis kirja sisu kohta küsimuste esitamist käsitleb allasutuse juht koos linnavalitsusega kui eraisikulist algatust koos selle sisust tuleneva vastutusega. Sellest tulenevalt on revisjonikomisjoni esimees eetilistel kaalutlustel spordikeskuse uurimisvestluste küsimuste esitamisest ennast eemaldanud. 

Küsitlusi viivad läbi pikajalise töökogemusega revisjonikomisjoni liikmed. Sügisel on olnud kokkusaamine Pärnu Spordikeskuse andmekaitsespetsialisti ja turunduse juhi Roland Šimanis’ega ja detsembris küsitlesime kinnisvarahaldurit, Raivo Sala. Vestlustest on ilmnenud, et 2023.a. töötajate pöördumises ilmnenud mitmed probleemid on süvenenud. Käesoleval 2025.a. jätkame revisjonikomisjoniga tööd kontrolliülesande raames. 

Tagasivaates saab ütelda, et ca 1,5 aastase revisjonikomisjoni töö tulemused on kurvakstegevad. Juba 3 aastat kestev ebamõistlik tööjõuliikuvus, pikaajalise kvalifikatsiooniga personali lahkumine linna administratsioonis (üle 50% kolme aastaga) on vähendanud muuhulgas LV juriidilist võimekust põhjendada oma tegevusi ja täita linna määrusi ja EV kehtivat seadusandlust täiel määral. Näiteks ametlikes vastustes esineb olukordi, kus ei põhjendata oma tegevusi seadustest tulenevalt vaid lähtutakse lihtsalt vastaja arvamusest tegevuse põhjendusena. 

Levinud on põhimõtteline selgitustaotlusega märgukirjadele mitte vastamine ametis oleva linnapea ja näiteks ehitusjärelvalve teenistuse juhataja tasemel. Volikoguliikmete kirjalikele avalikul infol põhinevatele kirjalikele arupärimistele jäetakse linnavalitsuse poolt volikogule vastamata, rikkudes sellega Pärnu linna põhimääruse §36 lg 2 nõutud korda.  Levinud on põhjendamatu sisedokumentatsiooni sh hangete salastamine linnavalitsuses ja linnavalitsusega seotud allasutuses, näiteks Pärnu Spordikeskuse hangetes. Lisaks on hanked ühe pakkujaga.

Revisjon uuris sarnast hanget ühelt MTÜ-lt kes ise jaekaubandusega ei tegele. Sellega oli tekitatud kahtlus suunatud hankes. Selles Spordikeskuse kontrollhankes on revisjon tuvastatud 5000 € kahju tekitamine linna maksumaksjatele Spordikeskuse juhi poolt. Sellest tulenevalt ja ka linna sisekontrolli tuvastatud rikkumiste eest makstakse kahju põhjustanud juhile ametisoleva linnavalitsuse poolt aga vastupidiselt preemiat – 1000 € linnaelanike maksuraha. Linnavalitsus võttis sellega kaudselt vastutuse juhataja tuvastatud rikkumiste suhtes. 

Laiemalt keeldutakse revisjoniga kontrolliülesande raames koostööst ja dokumentide esitamisest või tehakse erinevaid takistusi revisjonikomisjoni töö tegemisele. Näiteks ametlikel koosolekutel ei protokollita kõiki vestluse osasid, isegi kui seda palutakse või takistatakse revisjonil juurdepääsu sh iseendaga seotud dokumentatsioonile. Pärnu andmekaitsespetsialist, staažikas reformierakondlane, Valdis Podžuks, jätab vastamata revisjoni kirjadele.

Kirjadele vastab tema eest kontrolliülesande all olev uus linnasekretär. Revisjonikomisjoni KOKS-ist ja Pärnu põhimäärusest lähtuva otsuse eelnõu lükkab volikogu esimees tagasi. Põhjenduseks, eelnõuga seotud kontrolliülesande järelvalve menetluse all olev linnavalitsuse esindaja allkirjaga arvamusavaldus. Sama revisjoni otsuse kontrolliülesanne tuvastas, et arvamuse allkirjastaja, Romek Kosenkranius, on ka õiguskahju toime pannud algataja isikuliselt. Inimlikult on tagasilükkamine arusaadav, kuid juriidiliselt tekib huvide konflikt, KVS §5 sisuga võimalik seos. Eeldada võib, et juriidiliste pädevuste allakäik võibki olla peamine põhjendus levinud salastamisele linnavalitsuses, et varjata juhtimisvigasid ja võimalikke korruptsioonijuhtumeid. Näiteks jagatakse linnaelanike raha sh KAPO korruptsioonikuritegude kriminaalmenetluse all olevate Pärnu ametnike koondamistasudeks, kuigi on avalik info, et ametniku teenistussuhe on peatunud juba suvel. Sellega tekitatakse linna maksumaksjatele kahju 11 381.30€ eest. Lisaks sama otsusega kelmusekahtlus, andmete esitamisel töötukassale lisaväljamaksete maksmiseks riigieelarvest.  Ametnik koondati levinud skeemiga linnavalitsuses, ametikohta tegelikult mitte koondades.  Seaduserikkumised on levinud linna planeeringuosakonnas, kus on süsteemselt levinud kirjadele mittevastamised, kuigi MSVS § 5 lg 1, seda nõuab. Lisaks ei võeta vastutust planeerimisel ja ehituslubade andmisel. Kui naaber ehitab võõrale krundile kõrgema kiviehitise ja isegi kohtuotsused selle raames nõuavad ebaseadusliku ehitise eemaldamist, teatab ehitusjärelvalve teenistuse juhata et kohtunik on eksinud. Linn kaotas selles juhtumis kolm kohtuvaidlust. Tulemus – linna maksumaksja on antud juhtumis kandnud kahju 7604€.  Planeerimisosakonna käitumispraktika on tõstnud end tänases Pärnu linnavalitsuses Eesti vabariigi kohtusüsteemist kõrgemale? Sama teenistuse vigade tõttu kaotas linn äsja vaidluse, kus kulud maksumaksjatele 48 410€. Eelpool nimetatu on EV õiguskantsleri ja justiitsministeeriumi pärusmaa, kes kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse järgi(KOKS §66 lg 1 ja lg 3) teostavad järelevalvet kohaliku omavalitsuse tegevuse üle. Pärnu on Eesti ajaloos olnud teedrajav, nii iseseisvuse väljakuulutamise kohana, kui ka kommunisti ja isamaareeturi, Johannes Vares Barbaruse, kodulinnana. Ajalugu on õpetanud, et siin toimuv võib juhatada sisse tegevuspraktikat kogu vabariigis.

 Olgu meil mõistust ja väärikust seda tõsiasja vahel meelde tuletada ja vastutust võtta valikutes.  

/allkirjastatud digitaalselt/ Siimo Lopsik

 Pärnu linnavolikogu revisjonikomisjoni esimees 


Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Selline siis Audru vallavanema kasutuses oleva valla sõiduauto sõidupäevik!!! Maksuamet , halloooo .....!!!!

Pärnu linnavalitsuse ametnike põhipalgad 01.04.2018 seisuga

Ka linnaametnik võib ennast identifitseerida koerana.