Eesti Vabariigi põhiseadus ütleb, et kõiki kohaliku
elu küsimusi otsustavad ja korraldavad kohalikud omavalitsused, kes tegutsevad seaduste alusel iseseisval.
Sõnad “seaduste
alusel” ei taha kuidagi mõnele pähe ära mahtuda. Millimalli ei ole ühinemise
vastane kuid ei nõustu sellega kuidas see läbi viidi. Et asjast on kõige rohkem
huvitatud Vabariigi Valitsus siis otsus ühinemise kohta oli juba ette ära
tehtud, soperdati veel ainult kokku mõningad dokumendid. Volikogu liikmed
arvasid, et sellise ühinemise võinuks jokkis peaga
viinapitsi taga korda ajada.
Juba ühinemisprotsessi algatamine ei toimunud õiguspäraselt.
Lavassaar Vallavolikogu otsus
11.12.2013 nr 40 „Haldusterritoriaalse korralduse muutmise ettepanek“ ( siin
ja siin), mis on kogu
protsessi aluseks, ei ole seadusega kooskõlas.
Nimetatud otsuses ei ole viidet
mitte ühelegi seadusesättele mis oleks otsuse andmise õiguslikuks aluseks.
Õiguskantsler ja Riigikohtu halduskolleegiumi (kohtuasjas nr 3-3-1-18-96) on märkinud,et haldusakt peab olema kontrollitav. Selleks aga, et haldusakt oleks kontrollitav, peab ta olema motiveeritud ja sisaldama viidet konkreetsele seadusesättele.
Sellise õigusliku aluse puudumisel on haldusakt
ebaseaduslik.
Seega juba ühinemisprotsessi
algatamine ei toimunud õiguspärase haldusakti alusel.
Eesti territooriumi haldusjaotuse seaduse (edaspidi lühendatult
ETHS) §9 lg 3 (siin )
kohaselt tuli otsus saata 10 päeva jooksul ka maavanemale ja Sisseministeeriumile. Miks
ei nähtud, et otsus ei ole seadusega kooskõlas ega tehtud ettepanekut seda
parandada?
Vaata kuidas Taebla vald teeb Ridala ja Oru vallavolikogule ettepanekut
ja kuidas ta vormistab otsuse preambula viidates korrektselt seaduse sätetele siin )
järgneb