Kas suur osa Audru Vallavalitsuse haldusakte on tühised ja maareform õigusvastaselt läbi viidud?
Mitmed järgnevad postitused seonduvad just siintoodu teemaga,
seepärast on oluline, et lugeja mõtleks kaasa.
Millal on küsimuse otsustamine ja haldusakti andmine vallavalitsuse pädevuses ja millal volikogu
pädevuses ?
Postituse lõpus
veendud, et 70% Audru vallavalitsuse poolt antud haldusaktidest on õigustühised, vallavalitsus on teinud otsuseid milleks tal puudus õigus e pädevus.
Kui keegi midagi
väidab peab ta seda ka tõestama. Hakkan
pihta, teen puust ja punaseks.
Volikogu ja vallavalitsus on omavalitsusorganid kellel
kummalgi on oma pädevus. Juuras
on pädevusel teistsugune mõiste kui tavakeeles.
Pädevus
on õigus midagi teha. Pädevusnorm on õigusakti
selline norm, mis ütleb, millisel organil, või (volitatud) isikul on õigus teha mingit toimingut (st teha
mingit otsust, teostada kontrolli, anda korraldusi vms)
Kui
seaduses on sõnaselgelt öeldud, et selle küsimuse otsustab vallavalitsus siis volikogul ei ole õigust (e
pädevust) seda küsimust ise otsustada. Otsustab vallavalitsus ja annab
sellekohase korralduse (vallavalitsus annab korraldusi volikogu võtab vastu otsusi - haldusaktid)
Näiteks:
Maareformi
seaduse 234 lg 4 sätestab „Vallavalitsus koostab vaba
metsamaa erastamise taotlejate nimekirja“.
Seega on nimekirja koostamine vallavalitsuse pädevuses ja
volikogul ei ole seda õigus otsustada.
Kui
seaduses on öeldud, et selle või tolle küsimuse otsustab volikogu, võib seda otsustada
ainult volikogu (mitte vallavalitsus)
Näiteks: Maareformi seaduse 234 lg 5 sätestab „Kaebusi võib
huvitatud isik esitada kümne päeva jooksul, arvates nimekirja avalikustamise
kuupäevast. Huvitatud isikute kaebused lahendab vallavolikogu .“ siin
Mis juhtub aga siis
kui seda pädevust ületatakse ja üks organ
otsustab teise eest (vallavalitsus
volikogu eest või vastupidi).
HMS § 54 kohaselt on haldusakt õiguspärane, kui
ta on antud pädeva haldusorgani poolt
............
Kui haldusakt ei ole
antud pädeva haldusorgani poolt (pidi otsustama volikogu aga otsustas
vallavalitsus või vastupidi) siis
.............
Haldusmenetluse seadus ( HMS) § 63 lg 2 p 3 (siin )
§ 63 Tühine haldusakt
(1) Tühine haldusakt on kehtetu algusest peale.(2) Haldusakt on tühine, kui:
1) sellest ei selgu haldusakti andnud haldusorgan;
2) sellest ei selgu haldusakti adressaat;
3) seda ei ole andnud pädev haldusorgan;
Seega on pädevust ületades antud haldusakt tühine.
Edasi läheb asi pisut keerulisemaks.
Audru kohaliku omavalitsuse jaoks päädis seaduse
mittetundmine sellega , et dokumendiregister on täis õigusvastaseid (tühiseid )
haldusakte ja ka maareform on läbi viidud õigusvastaselt.
Mõned näited:
1.Maareformiseadus § 7 lg 5 sätestab:
"Ehitise teenindamiseks vajaliku maa suuruse ja piirid määrab
vastavuses planeeringu ja maakorralduse
nõuetega kindlaks kohalik omavalitsus Vabariigi Valitsuse
kehtestatud korras üldjuhul detailplaneeringut koostamata (siin )
Kes on kohalik
omavalitsus, kes määrab maa suuruse ja piirid - kas vallavalitsus või volikogu?
Kohalik omavalitsusorgan esitab katastripidajale andmed tema poolt kinnitatud katastriüksuse sihtotstarbe, üldplaneeringu, detailplaneeringu ja maakorralduskava.......
Kes on omavalitsusorgan kes esitab andmed - kas volikogu või
vallavalitsus?
Kinnisasja sundvõõrandamise otsustab Vabariigi Valitsus. Seaduses sätestatud juhtudel võivad sundvõõrandamise otsustada teised riigiasutused või kohalik omavalitsusüksus
Kes on omavalitsusüksus kes võib sundvõõrandamist otsustada - kas
volikogu või vallavalitsus?
Seega, kes otsustab
küsimuse ja annab sellekohase haldusakti kui seaduses (enamikes seadustes) ei ole üeldud otseselt,
kelle pädevuses on otsustamine vaid mainitakse kohalikku omavalitsust, kohaliku
omavalitsusorganit või kohaliku omavalitsuseüksust.
Audru vallavolikogu ja valitsuse „igavesed istujad“ teadsid täpselt „kes mida“ ja kõik küsimused mis seadusega oli antud
kohaliku omavalitsuse, kohaliku omavalitsusorgani või kohaliku
omavalitsusüksuse pädevusse otsustas vallavalitsus oma korraldustega - volikogu vaatas
nina nokitsedes, suu lahti pealt, kui vallavalitsus tegutses.
Aga mida ütleb seadus - KOHALIKU OMAVALITSUSE KORRALDUSE
SEADUS (KOKS)
KOKS § 22 Volikogu pädevus
§ 22 lg 2 (kopeerin)
Seadusega kohaliku omavalitsuse, kohaliku omavalitsusüksuse või kohaliku
omavalitsusorgani pädevusse antud küsimusi otsustab
kohaliku omavalitsuse volikogu, kes võib
delegeerida nende küsimuste lahendamise valitsusele. (siin)
Audru vallavolikogu ei olnud delegeerinud seadustega kohaliku omavalitsuse, kohaliku omavalitsusüksuse ega kohaliku omavalitsusorgani pädevusse antud küsimuste lahendamist vallavalitsusele. (HMS § 63 lg 2 p3 kohaselt on pädevust ületades antud haldusakt tühine )
Tule homme tagasi kui tahad lugeda kuidas pudru keema läks
kui millimalli selle avastusega lagedale tuli,
kuidas ja miks Simmu nüüd millimalli eelnõu „varastas „ millega homsel
volikogul lagedale tuleb.
järgneb
08.01.2012 postitatud
Mõned näited kuidas teised volikogud delegeerisid
Tallinna L Volikogu delegeerib maakatastriseaduse
§ 18 ülesanded vallavalitsusele siin
Lihula vallavolikogu delegeerib maareformi
seadusest tulenevaid ülesandeid vallavalitsusele siin
Pärsti vallavolikogu delegeerib
maakorralduseseaduses kohaliku omavalitsuse pädevusse antud ülesandeid Pärsti
Vallavalitsusele siin
Tallinna Linnavolikogu delegeeris maareformi
seaduse § 25 lg 3 linnavalitsusele siin
Halinga Vallavolikogu delegeerib koolipidaja korraldusi vallavalitsusele siin
Tallinna linnavolikogu on delegeerinud linnavalitsusele maakatastriseadusest
tulenevad ülesanded siin
Iisaku vallavolikogu delegeerimine siin
Volikogu poolt vallavalitsusele delegeeritud ülesanna peab sisalduma ka
vallavalitsuse korralduses .
Näiteks nii: Tallinna Linnavalitsus on andnud välja korralduse maaüksuse
jagamise ja sihtotstarvete määramise kohta siin
. Korralduse preambulas on toodud kenasti korralduse andmise õiguslik alus
"Tallinna Linnavolikogu 06 oktoober 2003 määruse nr 50
maakatastriseaduse § 18 kohaliku omavalitsuse pädevusse antud katastriüksuste
sihtotstarvete määramise delegeerimine Tallinna Linnavalitsusele"
Kui viga näed laita siis tule ja aita.
Algas lõputu kirjavahetus, mõttetu vaidlemine. Volikogu kelle eest vallavalitsus aastaid
kõik otsused vastu võttis ennast
asjasse ei pühendanud.
Tühikargamine !
Sellega tahaksin öelda, et igal kestal olgu ikka
sisu sees kasvõi mõru.
Ma ei eeldanud ju, et nad
peaksid teadma miks lumehelves on just kuuekandiline, mida ei tea isegi
teadlased vaid öökapil olev lektüür tulnuks selle 10 aasta jooksul kasvõi korraks mõne seadusega asendada.
Esitan teabenõude siin paludes saata dokumendid milledega on volikogu delegeerinud vallavalitsusele kohaliku omavalitsuse pädevusse antud küsimuste lahendamise/otsustamise ( siin
)
Vastuskirjas kopeerib vallavalitsus lõike avaliku teabe seadusest, kohaliku
omavalitsuse korralduse seadusest (KOKS) ja isegi põhimäärusest väites, et sellised dokumendid on juba avalikustatud Audru
valla dokumendiregistris (kiri siin
). Ühelegi dokumendile konkreetselt aga ei viidata.
Luban saata kõik need sajad
vallavalitsuse poolt pädevust ületades antud korraldused maavanemale järelevalveks kuigi tean kui
tulutu ja mõttetu see on. Maavanem ei ole kunagi kontrollinud kas haldusakti on välja andnud selleks pädev organ või mitte.
Valin mõned mitteolulised korraldused kus vallavalitsus on volikogu eest väljastanud parkimispileteid
ilma, et volikogu oleks seda ülesannet talle delegeerinud.
(olin kuulnud, et invaliididele mõeldud parkimispileteid on nähtud autodel kus need ei oleks tohtinud
olla.)
Liiklusseadus § 167 lg 4 siin ütleb: Liikumispuudega või pimedat inimest teenindava sõiduki
parkimiskaardi annab välja kohalik omavalitsus.
Seega pidanuks seda tegema volikogu.
Teen avalduse ja jään ootama millise üllatusega järelevalve teostaja
(maavanem) välja tuleb siin
Inimesed on ikka paganama erinevad ja imelikud. Võinuks
kohe tunnistada, jah oli valesti, aga nüüd lähme edasi õigesti.
Aga ei!
Tekitame tõkkeid ja hakkame neid ületama.
Maavanem algatab küll järelevalve kuid varsti teatab, et peatab selle, sest Audru Vallavalitsus on talle teatanud, et plaanib esitada volikogule
eelnõu millega delegeeritakse parkimiskaartide väljaandmine vallavalitsusele ja siis viib
vallavalitsus ise oma korraldused õigusaktidega kooskõlla (ei kujuta ette kuidas saab tagantjärele
delegeerida? ) Maavanema
kõrgem pilotaaz.
Peab jälle parafraseerima Ansipit : "tule taevas appi!"
Aga see kõik on köki- möki, võrreldes järelevalve otsustega mis nüüd lõpuks maade ärastamiste kohta tehti. (ilma naljata - maavalitsuse maaosakonna ulme teadur ärastamisasjades Klaassen peaks puhkuse välja võtma, sest tema
seisund on kriitiline. Punnitas mis ta punnitas, ligi 4 aastat, aga puhitustest
lahti ei saanudki.)
Audru Vallavolikogu aga üllitas lõpuks 13.oktoober 2011 otsuse (siin) millega delegeeriti ( ülla , ülla) ühe määrusega kõik volikogu ülesanded vallavalitsusele.
Kopeerin
Määrus kehtestatakse
kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 2 alusel ja lähtudes Audru
Vallavalitsuse ettepanekust.
§ 1. Delegeerida seadusega
kohaliku omavalitsuse, kohaliku omavalitsusüksuse või kohaliku omavalitsusorgani pädevusse antud
küsimuste otsustamine Audru vallas Audru Vallavalitsusele, välja arvatud küsimused, mis tulenevad Audru
Vallavolikogu õigusaktidest
Selliselt
delegeerida ei tohi ja sellise rumaluse peale pole tulnud ükski vald. Iga
ülesanne tuleb delegeerida eraldi ja volikogu peab otsustama igal konkreetsel juhul eraldi milline
ülesanne delegeerida ja milline mitte. Tõin
eespool ka näiteid teistest valdadest (siin
, siin, jne)
Jälle meeletud vaidlused ja kirjavahetus. Ei
midagi. Volikogu vaikis kui kala, suur osa vallavalitsuse ametnikest sai aru, et jälle pandi mööda ainult Suursild ajas joru ja püüdis ebaõnnestunult kahtlase väärtusega juristi abiga millimallit lolliks teha.
Maavanem seisukohta ei võtnud vaid andis mõista, et kui ei meeldi eks siis kaeba õiguskantslerile.
Maavanem seisukohta ei võtnud vaid andis mõista, et kui ei meeldi eks siis kaeba õiguskantslerile.
järgneb
Kommentaarid